Algemeen

Statutaire naam: Hermine van Bers Stichting RSIN / fiscaal nummer: 816896902 ANBI-status: Ja

Doelstelling en missie

Stichting had ten doel het ondersteunen van jonge talentvolle beeldend kunstenaars.
Missie was om jaarlijks de Hermine van Bers Beeldende Kunstprijs uit te reiken. Deze prijs was ingesteld om de ontwikkeling van talentvolle beeldend kunstenaars te stimuleren. De prijs werd beurtelings in Leiden en Maastricht uitgereikt.

Beleidsplan

Het bestuur beijverde zich voor het instandhouding van de kunstprijs. Zij deed dit middels

• het organiseren van de jaarlijkse uitreiking van de kunstprijs voor jonge beeldend kunstenaars, beurtelings in Leiden en Maastricht
  • het samenstellen van een vakjury, die uit de ingezonden documentatie drie genomineerden en de winnaar koos
  • de toekenning van de prijs, bestaande uit een geldbedrag en een bronzen penning. Dit geschiede op voordracht van de jury

De voordracht van de selectiecommissie kon zich uitstrekken over het hele gebied van de eigentijdse beeldende kunst, ongeacht discipline, materiaalgebruik e.d.

Planning en verslaglegging

De prijsuitreiking en de presentatie van werk van de genomineerde kunstenaars vonden sinds 2007 jaarlijks plaats, beurtelings in Leiden en Maastricht.

Uitgeoefende activiteiten in 2021 (14e en laatste editie)

In januari werd begonnen met de voorbereiding van de organisatie van prijsuitreiking en de presentatie van werk van genomineerde kunstenaars. Al snel gevolgd door de oproep voor deelname aan kunstenaars alsmede het samenstellen van de jury voor de Hermine van Bers Beeldende Kunstprijs Editie Maastricht.

Februari tot juni: Voorbereiding tentoonstelling genomineerden. Nog onbekend of en waar de tentoonstelling en prijsuitreiking zullen plaatsvinden ivm de Corona beperkingen.

Juni: Juryberaad en bekendmaking van de nominaties voor de Editie Maastricht: Floor Martens, Joep Hinssen en Simone Schuffelen.

Juli: Nauw overleg met het Bonnefanten museum en de mogelijkheid om daar de prijsuitrieking te doen plaatsvinden.

22 oktober: In aanwezigheid van vele genodigden werd in het auditorium van het Bonnefantenmuseum de Hermine van Bers Beeldende Kunstprijs uitgereikt aan de winnaar, Simone Schuffelen. De uitreiking maakte deel uit van het programma van de Museumnacht in het Bonnefantenmuseum. De prijs werd uitgereikt door oud-winnaars Charlotte Lagro en Keetje Mans.

De activiteiten uitgevoerd in 2022 (gecontinueerd in 2023) waren gericht op een overdracht van de Beeldende Kunstprijs uitreiking aan Leiden en/of Maastricht.

Beloning

Er werden geen vergoedingen aan het bestuur verstrekt en de Stichting had geen werknemers in dienst.

Bijlagen